Lyby Bygdeförening

Program Lyby Bygdeförening

Lyby ligger naturskönt i Hörby kommun. Byn ligger på höjden med utsikt över Ringsjön och har en traditionell skånsk bybebyggelse. Några av byarna runt  Lyby är  Söderto, Norrto, Hee och Fridhem.

Lyby Bygdeförening försöker ta tillvara den fina naturen och bybornas olika  intressen i   sitt årliga program.

Tisdag den 30 april klockan 19.00

VALBORGSMÄSSOBÅL PÅ BENGTS ÄNG

Vi träffas på Bengts äng för att fira vårens ankomst. Ta med fika korgen - grillar finns på plats.

Lördag den 18 maj klockan 08.00

GÖKOTTA

Traditionsenlig Gökotta med Elsa som ciceron. Ramslöken står i full blom, ängen blommar, näktergalen sjunger och rådjur som bråkar! En härligt vårupplevelse. Vi ses på Askebackens parkering. Dagen följs upp med växtloppis.

Lördag den 18 maj klockan 11.00-13.00

VÄXTLOPPIS

Har du plantor som du drivit upp och vill sälja? Eller har du kanske delat dina växter och vill sälja till andra? Vi återkommer med plats för loppisen.

Lördag den 25 maj klockan 10.00-14.00

VETERANDAGEN

Vi träffas på Sebbarps Flygfält där utställare finns med allt från veterantraktorer, bilar, mopeder och kanske evetuellt även flygmaskiner. Har du själv något att ställa ut? Kontakta Tore eller Torbjörn som ansvarar för just detta arrangemang. Det finns fika att köpa på plats!

Lördagen den 24 augusti

LYBY SOMMARFEST

Vi tar lite nya tag detta år och välkomnar alla att ta med sin picknickkorg till församlingsgården. Föreningen kommer att fixa med sittplatser, underhållning samt servering av kaffe, kaka och läsk. Vidare program med namn på underhållare, kostnad samt anmälan kommer under våren.

SEPTEMBER/OKTOBER -DATUM EJ BESTÄMT

Ölprovning på Fulltofta alternativt vinprovning med Flädie mat och vingård. Vi undersöker just nu båda dessa alternativ och återkommer med mer information i vårt höstprogram. I båda fallen blir det provning och sedan en möjlighet till god middag. Allt till självkostnadspris. Vi återkommer med mer information.

OKTOBER

MUSIKALRESA: Skönheten och Odjuret

Skönheten och Odjuret är en klassisk berättelse som nu sätts upp på Malmö Opera. En musikal för hela familjen. Om vi blir mer än 20 personer så kommer vi även att titta på möjligheten att åka i gemensam buss. Mer information kommer under våren.

Lördag den 23 november klockan 10.00-13.00

KUL I JUL

Traditionsenligt anordnar vi en pysselstund för både stora och små. Vi samlar ihop pysselmaterial och har glögg, pepparkakor, saft samt korv med bröd. En mysig stund fri från julstress och bara tid för att pyssla.

Avgift är 100kr/familj

Lördag den 11 januari 2020 klockan 18.30

KNUTSFEST

Traditionsenligt träffas vi alla Lybybor i församlingshemmet för att dansa ut julen tillsammans. Vi äter något gott, lyssnar på musik, leker men framför allt umgås vi. Mer information kommer när det närmar sig.

Tisdagen den 11 februari 2020 klockan 18.30

ÅRSMÖTE 2020

Årsmötet är det tillfälle när du som medlem har en direkt möjlighet att göra din röst hörd. Där diskuteras både ekonomin och verksamheten. Vi brukar även försöka att förgylla denna kväll med en intressant föredragshållare.

AKTUELLT

2019/2020

Lyby Bygdeförening- med en fot i historien och en in i framtiden!

Bygdeföreningen ska jobba med bygdens bästa för ögonen och på lika sätt verka för att vi som bor i bygden är med i formandet av hur vår bygd ska se ut nu och i framtiden.

Det har varit en intensiv start på 2019 med fest, årsmöte, informationsmöte med Svenska Kraftnät och inte minst gemensamma aktiviteter mot gruvplanerna som finns för vår bygd.

Vi som bygdeförening har beslutat att ta ställning i gruvfrågan; som verkligen kan ha en ödeslik påverkan för oss och våra barn om vi inte är med och försöker påverka. I denna typ av olika sakfrågor som rör vår bygd tar vi ställning både själva och tillsammans med andra opolitiska ideella föreningar (som tex Lyby mot gruvor och andra by- och bygdeföreningar.)

Vårt ansvar är att och ska vara att jobba för vår bygd "med en fot i historien och en i framtiden." Årets aktivitetschema består av både traditionella och nya saker  - med andra ord - precis som det ska vara. Vi hoppas att se så många som möjligt på våra aktiviteter! Varmt välkomna!

Styrelsen, Lyby Bygdeförening

Aktivitetssektionen i Lyby Bygdeförening arrangerar familjeträning för barn från 6 år!

Varje onsdag klockan 18.00-19.00 i lilla gymnastiksalen på Georghillskolan (vid gamla badet). Träningen inriktar sig på kondition, smidighet och balans.

Träningen är kostnasfri för medlemmar i bygdeföreningen.

Vid frågor kontakta Malin Månsson:

Träningen startar den 16 januari!

Varmt välkomna!

Lyby Bygdeförening © 2014