Lyby Bygdeförening

Program Lyby Bygdeförening

Lyby ligger naturskönt i Hörby kommun. Byn ligger på höjden med utsikt över Ringsjön och har en traditionell skånsk bybebyggelse. Några av byarna runt  Lyby är  Söderto, Norrto, Hee och Fridhem.

Lyby Bygdeförening försöker ta tillvara den fina naturen och bybornas olika  intressen i   sitt årliga program.

Program 2020

Med anledning av Corona-pandemin har vi fått ta beslutet att tillsvidare ställa in vårens aktiviteter (Valborgsmässofirande, Gökotta med Växtloppis och Veterandagen) men vi ber er att hålla koll på vår Facebook och hemsida för ändringar. Ta hand om varandra och tänk på att hjälpa de som behöver din hjälp i dessa tider.

Lördagen den 5 september

Lyby Sommarfest och Lyby runt på cykel!

Dagen börjar med att vi träfffas klockan 10.00 på kyrkans parkering för att sedan i egen fart cykla en kortare och en något längre runda. Vi startar mellan klockan 10 och 11. Vi serverar fika på kyrkans parkering fram till 13.00 för de som deltagit i cykelturen. Detta är ett arrangemang utan kostnad.

Sommarfesten 2020 18.00-24.00 i Lyby Församlingsgård

Årets sommarfest blir i nygammal tappning. Vi kommer att servera Helstekt gris med tillbehör och efter det blir det även dessert och kaffe. Lättdryck och dricka till barnen ingår. Musikunderhållning under kvällen från gruppen Skånska Visor.

September/Oktober

Pub och Myskväll

Vi kommer att anordna en eller ett par Pub- och myskvällar i september/oktober med lite olika aktiviteter.  Vi återkommer med mer information.

Oktober

Musikalresa till Malmö Opera - Funny Girl

Funny Girl är musikalklassikern om Broadwaystjärnan Fanny Brices liv.  Bland andra spelar Sanna Nielsen, Ann Louise Hansson, Marianne Mörck och Johan Rabeus med i föreställningen.

Lördag den 20 november klockan 10.00-13.00

Kul i jul  Lyby Församlingsgård

Traditionsenligt anordnar vi en pysselstund för både stora och små. Vi samlar ihop pysselmaterial och har glögg, pepparkakor, saft samt korv med bröd. En mysig stund fri från julstress och bara tid för att pyssla.

Avgift är 100kr/familj

Program våren 2021

Lördag den 16 januari 2020 klockan 18.30

Knutsfest

Traditionsenligt träffas vi alla Lybybor i Lyby Församlingsgård för att dansa ut julen tillsammans. Vi äter något gott, lyssnar på musik, leker men framför allt umgås vi. Anmäl er till Viktoria Tykesson: vtykesson@me.com

Tisdagen den 2 februari 2020 klockan 18.30

Årsmöte 2020 Lyby Församlingsgård

18.30-19.30 Mötet börjar med föreläsning

19.30- 20.30 Årsmötesförhandlingar.

Årsmötet är det tillfälle när du som medlem har en direkt möjlighet att göra din röst hörd. Där diskuteras både ekonomin och verksamheten.  I år ber vi er inkomma med skrivelser och punkter som ni önskar att ta upp två veckor innan mötet - senast den 21 januari. Vänligen skicka dessa till sara.johansson@idacus.se

AKTUELLT

Information från Lyby Bygdeförenings styrelse

Under våren 2020 har Lyby Bygdeförenings styrelse beslutat att ställa in de aktiviteter som varit planerade på grund av rådande omständigheter med Coronaviruset. Vi hoppas kunna genomföra årets sommar fest i början av september och därefter resterande aktiviteter för året men ber att få återkomma om detta.

2019/2020

Lyby Bygdeförening- med en fot i historien och en in i framtiden!

Bygdeföreningen ska jobba med bygdens bästa för ögonen och på lika sätt verka för att vi som bor i bygden är med i formandet av hur vår bygd ska se ut nu och i framtiden.

Vi tar tillsammans med andra ställning för bygdens bästa och utveckling. Det kan vara i olika typer av sakfrågor som rör vår bygd tillsammans med opolitiska ideella föreningar (som tex Lyby mot gruvor och andra by- och bygdeföreningar.)

Vårt ansvar är att och ska vara att jobba för vår bygd "med en fot i historien och en i framtiden." Årets aktivitetschema består av både traditionella och nya saker  - med andra ord - precis som det ska vara. Vi hoppas att se så många som möjligt på våra aktiviteter! Varmt välkomna!

Styrelsen, Lyby Bygdeförening

Aktivitetssektionen i Lyby Bygdeförening arrangerar familjeträning för barn från 6 år!

OBS! Denna träning är inställd tills vidare. Vi lägger ut information när den startar igen.

Träningen är kostnasfri för medlemmar i bygdeföreningen.

Vid frågor kontakta Malin Månsson:

Lyby Bygdeförening © 2020