AKTUELLT

Information från Lyby Bygdeförenings styrelse 2022

Det verkar som även 2022 inledningsvis präglas av pandemin. Vi hoppas att det ska lätta och att vi återigen ska kunna genomföra aktiviteter som tidigare år.

Vår verksamhet syftar till att vara en betydande faktor i att utveckla bygden och stärka samhörigheten i bygden. För att åstadkomma detta behöver vi dela arbetet på
flera händer men kunna agera samlat. Bli medlem i Lyby Bygdeförening och följ våra aktivieter på Facebook!

Vänliga hälsningar

Styrelsen för Lyby Bygdeförening

Program Lyby Bygdeförening 2022

Lyby ligger naturskönt i Hörby kommun. Byn ligger på höjden med utsikt över Ringsjön och har en traditionell skånsk bybebyggelse. Några av byarna runt  Lyby är  Söderto, Norrto, Hee, Åkarp och Fridhem.

Lyby Bygdeförening har som målsättning att ta tillvara den fina naturen och bybornas olika  intressen i  sitt årliga program.

V

Vi behöver fler som vill engagera sig i Lyby bygdeförening, det kan vara allt från styrelseuppdrag till idespruta med aktiviteter ELLER att driva ärende för vår byggds bästa i kommun eller på annat håll.
Skicka gärna ett PM eller kontakta någon av oss som idag är med i styrelsen. V.G se Under rubriken Kontakt.

Program 2022

Här nedan finns program för årets kommande aktiviteter, vi i styrelsen väljer att publicera det digitalt på Facebook och här på hemdidan för att minska pappersutskrifter. Vi vädjar till alla att informera och sprida informationen vidare till dem som kanske inte nyttjar digitala medierna så frekvent. Om någon önskar att få en fysisk utskrift av dokumentet ordnar vi gärna det. Meddela i så fall oss via mail: info@lybybygdeforening.se eller till telefonnummer 0702703923

Den 8 februari klockan 18.30-21.00

Digitalt årsmöte. Din möjlighet att som medlem i föreningen påverka det kommande året. Detta möte kommer att hållas digitalt. Länk till årsmötet: https://bit.ly/3tOSFJg

Byvandring söndagen den 27 mars kl 11.00 (samling på kyrkans parkering)
Lyby bygdeförening vill presentera vår by och byggd för alla intresserade. Det spelar ingen roll om du är nyinflyttad eller varit boende i bygden i många år. Det har varit diverse restriktioner under lång tid som bland annat förhindrat sammankomster, därför vill Styrelsen I Lyby bygdeföreningen nu ge möjlighet för boende i bygden att mötas. Ni kommer att bjudas på kulturhistoria blandat med tips på fina naturupplevelser i vår bygd.

Efter vandringen bjuder vi på grillad korv, kaffe o kaka.

Anmälan till info@lybybygdeforening.se eller SMS eller ring 0702 70 39 23, dock senast 25/3.

Vinprovning
För att välkomna våren och sommarens kommande festlighter så har församlingsgården i Lyby bokats för vinprovning torsdagen den 7/4 mellan kl 19.00-21.00. Tema för kvällen blir vindistriktet Piemonte som bjuder på mörka viner från "dimman"Med Barolo och brabaresco provar vi oss igenom dalen och ser vad Piemonte har att ge. Sommerlier Jonas Kjellman leder oss under kvällen i en provning av vinets värld.
För er som är intresserade och vill anmäla er så görs det via mail till info@lybybygdeforening.se eller sms/samtal till 070 2703923 senast den 1/4. Kostnaden är 150sek/person och betalas till swish 123 262 64 06 eller
bankgiro 5623-3299, märk med vinprovning och namn.

Väl mött styrelsen!!!

Valborgsfirande

Firande av Valborg återupptas, alla är hjärtligt välkomna den 30/4 till Bengts äng. Ta med egen fika korg, grillarna sätts igång kl 19.00 och sedan tänds bålet kl. 20.00

Vi ses styrelsen!

Gökotta

Det har under många år varit traditionsenlig gökotta med Elsa Olsson som ciceron. Nu är det åter dags att samlas på Askebackens parkering den 14/5 kl 08.00. Packa fikakorgen och häng med så kommer det bli möjligt att se Ramslöken stå i full blom och många andra ängsblommor. Näktergalen som sjunger, rådjur som är pigga o glada och inte minst så hör vi GÖKEN. Håll utkik på Facebook eller hemsidan om samlingsplatsen måste ändras.

Elsa hälsar er Välkomna!

Vandring genom Lyby mosse
Det finns en fantastisk oas i vår bygd, Lyby mosse. Det kommer bli gemensam vandring genom mossen
söndagen den 22/5 vi samlas på kyrkans parkering kl.14.00. Även här får var och en packa sin fika korg och när vi kommer en bit på vandringen intar vi den på lämplig plats. Återkommer inom kort med mer detaljer om samlingplats och starttid.

Växtloppis

Har du plantor som du drivit upp och det blivit för många och vill sälja dem, eller blir nyfiken på utbudet och vill passa på och inhandla några plantor av olika slag. Kanske glömt att inhandla ngt till MOR, DÅ ska du komma till vår Växtloppis söndagen den 28/5 kl.11.00-13.00, Platsen är på Lyby säteri hos Jenny Sjödin.

Sommarfest
Den traditionsenliga sommarfesten kommer att gå av stapeln lördagen den 20 augusti i Lyby församlingsgård. Vi ska avnjuta god mat, dryck får var och en ta med både till barn o vuxna. Givetvis lotteri med spännande priser. Det kommer bli tårttävling där vi under kvällen utser den finaste samt den godaste, och vinnarna har pris att vänta. Vi avnjuter tårtorna senare till kaffet.

Senaste ny info 20220-5-07

Vi är så glada att kunna bjuda in er till sommarfest Lördagen den 20:e augusti i Lyby församlingsgård. Kalaset startar 18.00 och förväntas avrundas vid midnatt. Om vi blir tillräckligt många serveras det helgrillad gris med tillbehör medans var och en tar med sig egen dryck 🍻. I annat fall meddelar vi alternativet. Till kaffet (som föreningen står för) hoppas vi att några bakintresserade vill vara med i vår tårttävling. Det kommer utses en vinnare genom omröstning som erhåller ett fint pris och sen avnjuter vi skapelserna gemensamt 🍰! Lotteriförsäljningen kommer finnas med fina priser därtill och musik för att hålla humöret på topp 🎶.

Sista anmälningsdag är den 29 juli och då även för medverkan i tårttävlingen. Kontakta oss via telefon: 0702703923, mail: info@lybybygdeforening.se eller här på FB. Då ska även eventuella matpreferenser anges. Kostnaden är 250kr/person för medlemmar, 350kr/person för icke medlemmar, 150kr/barn 6-15 år och för yngre barn är det gratis. Betalning sker i samband med anmälan till Swish 123 262 64 06 eller bankgiro 5623-3299, märk med fest och namn.

Hoppas att ni vill vara med på denna festliga kväll 🥳

Mvh styrelsen 👋🏼

Veteran dag
Lördagen den 24 september kl.11.00-15.00 träffas vi på Sebbarps Flygfält där utställare finns med allt från veterantraktorer, bilar, mopeder, motorcyklar militärfordon och förhoppningsvis flygmaskiner. Det kommer finnas fika att köpa på plats.

Musikalresa till Malmö
Häng med och upplev Broadwaymusikalen Anastasia en mäktig episk saga för hela familjen, baserad på den tecknade filmen med samma namn. Söndagen den 23 oktober kl.16.00 har vi preliminär bokat biljetter. 535sek/vuxen och 315sek/barn. Intresseanmälan görs på telefon nummer/sms 0703 14 94 05, blir det ett stort intresse blir priset lägre. Begränsat antal biljetter, så först till kvarn. Var och en tar sig till Malmö så ses vi på operan. Anmälan senast 15 augusti

Kul i Jul
Traditionsenligt anordnar vi en pysselstund i Lyby församlingsgård för både stora och små, lördagen den 19 november. Vi samlar ihop så det finns tillgång till pysselmaterial, under tiden dricker vi glögg äter någon pepparkaka. Vid lunchtid kommer det finnas korv med bröd. En mysig stund utan julstress. Avgift kommer senare. Titta på hemsida eller Facebook.

Knutsfest
Alla Lybybor träffas i Lyby församlingsgård lördagen den 14 januari 2023 för att dansa ut julen tillsammans. Vi äter gott och umgås, leker, lotteri med många priser.
Mer information kommer när vi närmar oss.

Årsmöte
Tisdagen den 7 februari 2023 är det årsmöte. Det tillfälle där du som medlem har en direkt möjlighet att göra din röst hörd, där både ekonomin och verksamheten diskuteras. Vi försöker att förgylla kvällen med någon intressant föredragshållare. Det bjuds på kaffe med tilltugg.

Vad gör Lyby Bygdeförening?

Under de senaste 10-15 åren har föreningen jobbat med större projekt för att utveckla bygden positivt och förhindra negativ utveckling. Men inte bara de stora projekten utan även anordnat sommarfester, gökotta, veteranutställning, julpysselkväll, valborgsfirande, knutsfest, växtloppis, teaterresor, familjegympa mm.
Innan den pågående pandemin så hade föreningen kring 10 arrangemang om året för att samla bygdens invånare och stärka samhörigheten.

En del av de lite större projekt där föreningen varit drivande i är:

• fiberdragning till hushåll i Lyby bygden.
    Föreningens dåvarande ordförande och styrelse jobbade hårt för att alla skulle få så bra villkor som möjligt. Detta var möjligt genom samlad aktion av medlemmar som kunde kanaliseras genom bygdeföreningen. I samråd med operatörer bidrog detta starkt till bra villkor

•  förhindrande av gruvdrift närområdet. De senaste åren har präglats av att stora utländska bolag
    vill profitera genom bl a gruvdrift i Sverige pga en svag och föråldrad lagstiftning i frågan. För vår bygd
    kunde detta innebära att stora delar skulle omvandlas till stora öppna gruvor med förstörelse av stora
    natur- och kulturhistoriska värden. Dessutom en katastrof ur miljöhänsyn. Genom ett stort
    engagemang i bygdeförening tillsammans med andra organisationer kunde vi ha samlade aktioner som gjort att bolagen dragit sig tillbaka – i ala fall just nu.

• För ett antal år sedan påbörjades planeringen av omriktarstationen i sk ”Hurva korset” dvs på vägen
    från Lyby mot Sextorp i Brunstorp. När dessa frågor kom upp så anordnades det informationsmöten och skapades påtryckningsunderlag.

• För 3 år sedan kunde bygdeföreningen bjuda in till information igen med representanter från Svenskt Kraft när för att förklara och informera kring byte av kv ledning från Hurvakorset till Malmö samt nedläggning av kabel från Hurvakorset till Ystad och sedan vidare ner i Europa för import och export av el (sk Hansa Power Bridge).

• Påtryckningar på kommunen vad det gäller cykelväg från Lyby till Hörby samt allmän trafiksäkerhet i byn.

• Går vi längre tillbaka så hade föreningen en stor del vid uppförandet av Församlingsgården som nu är den stora samlingsplatsen för bygdeföreningen.

Bli medlem i Bygdeföreningen!

Som medlem i Lyby Bygdeförening stödjer du arbetet för en levande bygd
  Medlemsavgiften är årlig och kostnaden är 150kr per hushåll.
  Enklast inbetalar du genom att skicka kr till swishnummer 123 262 64 06 eller vårt
  BankGiro 5623-3299
  Ange Ditt namn, adress och mobilnummer så vi vet vem som betalt in!
  Gamla som nya medlemmar hälsas hjärtligt välkomna!